poniedziałek, 23 września 2019

PITER Z OKIEN AUTOKARU

Nie sprawdzałam, ale według tego, co opowiadała nam przedwodniczka, miasto Petersburg rozciąga się na długości 60 km!!! To bardzo prawdopodobne, bo żegnając się z nim, jechaliśmy przeszło godzinę nim ujrzeliśmy już tylko lasy i równiny. A najdłuższa ulica - oczywiście Lenina - ma 32 km!
Zwiedzić tego miasta  nie da sie w parę dni. Nawet miesiąc byłoby za mało.
Wiele można za to zobaczyć z okna autokaru, bo prawie codziennie były przejażdżki po różnych  kwartałach tego ogromnego miasta.
Zapraszam na ostatnie spotkanie z Petersburgiem!


Idąc od ulicy Wielkiej Morskiej pod łukiem Sztabu Generalnego do Pałacu Zimowego, otwiera się jeden z piękniejszych krajobrazów - to Plac Pałacowy


Najstarsza publiczna Biblioteka w Rosji


Ciekawostka taka. Cały budynek jest ze szkła, na którym widnieją różne postaci w strojach ze  wszystkich epok poprzednich wieków! Obowiązkowy punkt wycieczek! ;-)


Wielki most Ochtyński


Jedna z wielu przepięknych kamienic na Prospekcie Newskim


Teatr Aleksandryjski  w okolicach placu Ostrowskiego


Słynne jaja Faberge, do kupienia za niemałe pieniądze w każdym sklepie z pamiątkami


Sobór Kazański


Najstarszy Dom Towarowy Petersburga i jeden z pierwszych na świecie, zbudowany  w 1785r.


Most Pałacowy


Most Aniczykowski nad rzeką Fontanką. Na piedestałach w rogach mostu cztery rzeźby Piotra Klodta "Młodzieńcy poskramiający konie" - alegoria poskromienia sił natury przez człowieka


Cerkiew  Zmartwychwstania


Sobór Smolny Zmartwychwstania Pańskiego


Jedno z wejść na Pole Marsowe


Statek Aurora - Pamiątka Wielkiej Rewolucji Październikowej 


Jeden z rozlicznych kanałów, służący do przemieszczania, zmiedzając miasto


Sobór Św. Trójcy Izmaiłowskiej, przed nim , na pamiątkę zwycięstwa Imperium Rosyjskiego nad Imperium Osmańskim w X wojnie, postawiono kolumnę chwały, wykonaną z luf armatnich


Kolumna Aleksandrowska na Placu Pałacowym : potężna, elegancka, proporcjonalna. Granitowy monolit wysokości 25 m, stojący samodzielnie bez dodatkowego podparcia


Dom handlowy  Jelisiejewów - tam można kupić najdroższe towary z całego świata - dla bogaczy


Pomnik Katarzyny II w ogrodzie prz Placu Ostrowskiego


Północny Partenon Cypla Wyspy Wasilewskiej - Kolumna Rostralna, ozdobiona symbolicznymi dziobami zdobytych okrętów nieprzyjacielskich. U podnóża rozsiadły się posągi symbolizujące rzeki: Wołga, Dniepr, Newa, Wołchow. Na szczycie kolumn zapalano ogień sygnałowy. 


Lenin wiecznie żywy


Cerkiew  Zbawiciela na krwi - niestety w remoncie


Miedziany jeździec  - Piotr I , na Placu Senackim. Według legendy, pomnik będzie stał tak długo, dopóki wróg nie zdobędzie miasta. Podczas 900 dni oblężenie Leningradu, pomnik chroniła tylko konstrukcja drewniana, nie został On naruszony i Miasto nie zostało zdobyte!



38 komentarzy:

  1. Perełka.Miasto pełne zamków,cerkwi, placów,pałaców ,mostów itp.Wszystko odremontowane, czyste, takie odniosłam wrażenie (chyba że mieliście nakazane trasy).CUDOWNA WYCIECZKA.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zwróciłaś uwagę na to, o czym też się przekonaliśmy. Miasto jest bardzo czyste, nigdzie nie widać śmieci, a śmieciarki objeżdżają swoje kwartały nawet w niedzielę! No i remontuje się też dużo.Mnie to nie dziwi. Miliony turystów przyjeżdża doń każdego dnia! I jest co oglądać!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Faktycznie obiektów do zwiedzania multum, a każdy jeden ciekawy i pełen historii. Jakoś nigdy mnie w tamte rejony nie ciągnęło, ale po Twojej relacji chętnie zobaczyłabym Petersburg na żywo 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak się kiedyć Ci zdarzy, to się nie wahaj i jedź! Naprawdę warto! :-))))

      Usuń
  4. Mam wrażenie, że w Rosji wszystko jest naj... większe:) Petersburg tylko to potwierdza:) Masz co wspominać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj mam, mam! Szkoda, że do końca nie udało się wytrwać, bo bardzo chciałam zobaczyć Bursztynową Komnatę! Nie udało się,trudno!
      Widać tak miało być! :-)))))

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Jest, a to czym ja się podzieliłam, to naprawdę niewielki ułamek tamtych wspaniałości! ;-))))

      Usuń
  6. Widać, że miło spędzony czas... opowiadasz z emocjami i radością i te zdjęcia... cudownie podórzować z Tobą nawet tak wirtualnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze tak miałam, gdy wyjeżdżalam na jakąkolwiek wycieczkę! Gdyby się dało, nie spałabym i nie jadła , tylko zwiedzała! ;-))))

      Usuń
    2. Urodziłaś się do tego. Zwiedzanie masz we krwi tak jak chęć poznawania świata ;)

      Usuń
    3. Niestety! Mogę teraz tylko sobie podróżować palcem po mapie!
      Pewnie to taka "karma"!

      Usuń
    4. To tak jak ja... mało co widziałam :(

      Usuń
    5. Ja dopiero na emeryturze zaczęłam podróżować trochę! Niestety, póki co to niemożliwe. Ale nie należy sìę zrażać. Każdy może złapać bakcyla! Ty też!
      Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Ta różowawa kamienica na Newskim Prospekcie ! - piękna !!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niesamowita, prawda! Nie mogę tylko znaleźć jej nazwy, bo jak wszystkie te piękne domy, napewno ją ma!

      Usuń
  8. Monumentalne miasto z ciekawą historią, cenne zabytki, wielki artyzm, imponujące budowle, wspaniała architektura ...można by się zachwycać tym bez końca, gdyby nie było wiadomo za jaką cenę to wszystko powstawało...
    Mimo wszystko jednak zadziwia i zaciekawia.

    OdpowiedzUsuń
  9. No cóż! Wiadomo jaka jest historia, nie tylko tego miejsca, ale i całej Rosji! Tam człowiek prosty zawsze był mróweczką, którą łatwo się depcze! Rosjanie o tym nie myślą!
    Ale mają ogromny kraj, w którym jest Syberia i dwa największe miasta!
    Dawno temu byłam w Moskwie, ale Petersburg to jest to!

    OdpowiedzUsuń
  10. Pieknie tam, chetnie sie powtórze. A ze Rosja ma bogata historie, to czesto dano nam tego nie wiedziec na lekcjach walasnie historii... ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zawsze można zajrzeć do archiwów! Nie wszystko schowano! ;-)))
    Pięknie jest zawsze, zwłaszcza jak się gdziekolwiek jedzie na trochę!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Wspaniałe miasto.
    Byłam tam 2 razy i za każdym razem wracałam oczarowana. A już białe noce i widok zamykających się mostów zwodzonych to po prostu cudo...
    :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Białe noce nie były dla mnie - nie ten termin! Ale cała reszta, jak najbardziej! :-)))))

      Usuń
  13. Piękna wycieczka. Z wielką przyjemnością czytałam Twoją relację. Pozdrawiam serdecznie :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło, że znalazłaś czas na zwiedzanie razem ze mną!
      Serdecznie pozdrawiam! :-)))

      Usuń
  14. Kiedys tam w koncu pojade...
    Matylda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam żadnych wątpliwości! ;-)))
      Serdeczności!

      Usuń
  15. Z prawdziwą przyjemnością obejrzałam dalszy etap Twojej podróży <3
    Ściskam serdecznie, Agness :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciesze się, ale to niestety już koniec! Mam nadzieję, że każdy etap pozostawił w Tobie chociaż cząstke tego niesamowitego miasta!:-)))

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękne budowle a jednak nie chciałabym tam żyć. Ten ogrom mnie przerasta . Ale wycieczka- tak! Bardzo wartościowa ! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. To nie byłoby miasto dla mnie także! Wole spokój małych miejsc! Zobaczyć, to co innego, ale żyć tam niekoniecznie! :-)))

    OdpowiedzUsuń
  19. Oooo jest co zwiedzać, jest co oglądać. Faktycznie braknie nawet miesiąca w tym mieście aby go zwiedzić od A do Z.

    OdpowiedzUsuń
  20. Najlepiej býłoby tam zamieszkać na pół roku! Tylko to drogie miasto, ponoć bardziej niż Moskwa! Zatem? Pozostaje internet! :-))))

    OdpowiedzUsuń
  21. Piękne 'kamienie milowe', wizytówki Pitera. Ach, tak by tam jeszcze pojechać, wspomnieć ... dziękuję za przywołanie miłych wspomnień!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała przyjemność po mojej stronie! Cieszę się, że mi się udało!:-)))

      Usuń
  22. Fuscilko, a te jajeczka Faberge to oczywiście oryginały?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba tak, bo ceny zwrotne były!
      Ale szczerze powiedziawszy, nie pytałam!;-)

      Usuń
  23. Fuscilko, dziękuję za wspaniałą wycieczkę po pięknym Petersburgu.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się,że mogłam sprawić i Tobie przyjemność! :-)))

      Usuń