czwartek, 8 lipca 2021

WYCIECZKA DO SKANSENU - KRZYŻ JEZIOR

Mam taką dziwną przypadłość, że lubię odwiedzać miejsca, w których byłam,  bo są to miejsca, które żyją i zmieniają się bardzo, co zawsze warto zobaczyć! A w miejscu, które Wam pokażę, byłam parę razy, chociaż ostatnio to było 4 lata temu. Ponadto nigdy jakoś nie trafiłam, na miejsce tuż obok, który nie raz i nie dwa, zachwalała autorka bloga Szafunierka Babusi Marychy! Zatem zapraszam Was do Skansenu we Wdzydzach Kiszewskich.


Wiatrak z Brus z roku 1876


Chałupa z Osieka, konstrukcji zrębowej i sumikowo-łątkowej, mieściła warsztat pracy stolarza oraz trzyizbowe mieszkanie




Dwór z  Luzina, z 1863 roku, dla zarządcy folwarku przyklasztornego




Kościół z Bożegopola Wielkiego, z 1659r. z kolekcją krzyży przydrożnych i ornatów!




Tartak ze Staniszewa z początku XIXw,, poniżej lokomobila parowa z 1903r.


Szopa tartaczna z Kobylacza


Warsztat kołodziejski z 1927r. Drzwi wyklejone banknotami, które straciły wartość wskutek hiperinflacji i denominacji




Szkoła z Wiązków z  około 1863r.




Kościoł przeniesiony ze Swornychgaci. Budowa ok. 1700r. 
Konstrukcja zrębowa ( nawa, przebiterium, zakrystia ), słupowo-ramowa (dzwonnica), Szkieletowa ( kruchta





Wzgórze, na którym pochowano Teodorę i Izydora Gulgowskich - twórców skansenu we Wdzydzach


Chałupa z Chrztowa z 1852r.


Chałupa ze Starej Huty z lat 90 XIX w.


Zwiedzanie zajęło nam przeszło dwie godziny. Ale było warto znowu to miejsce odwiedzić, gdyż bardzo dużo się zmieniło, i to na plus! Kiedyś samochody zwiedzających stały przy drodze dojazdowej, teraz są dwa osobne miejsca parkingowe: dla autokarów i dla samochodów osobowych. Nowością jest także nowoczesny budynek recepcyjny z holem, w którym nie tylko jest mini sklep z pamiątkami, ale kilkuosobowa kasa, a także wystawa dotycząca historii tego miejsca. Oczywiście, bardzo czyste toalety. Do tego budynku przynależy też karczma. Na terenie Skansenu są dokładne wskazówki odnośnie trasy zwiedzania, a przy wszystkich obiektach stoją opisy danego miejsca, także w języku kaszubskim.
A potem pojechałyśmy na Krzyż Jezior, czyli skrzyżowanie jezior, na których znajduje się 10 wysp. Są to jeziora :  Wdzydze (głębokości 72m, 6-te miejsce w Polsce, południowe ramię, znajduje się na nim 8 wysp), Radolne ( zachodnie ramię, do niego wpada rzeka Wda ), Gołuń ( wschodnie ramię, znajduje sie tam jedna wyspa ), Jelenie ( północne ramię, znajduje się nań jedna wyspa ), i Słupinko. Cały kompleks to unikat krajobrazowy na skalę krajową. Aby to zobaczyć z wysoka, wybudowano wieżę widokową wysokości 35,6m. Wieża jest zbudowana z drzewa modrzewiowego i posiada trzy platformy na różnych poziomach, z których stopniowo można podziwiać piękno kaszubskiej krainy.



 
Nie przypuszczałam, że się odważę wejść tak wysoko, gdyż moja głowa różnie reaguje w tej kwestii. Okazało się, że nie było żadnego lęku i stresu. Szłam sobie powolutku, schodka po schodce, nie rozglądając się na boki, parłam w górę. No i się udało dojść na sam czubek i zobaczyć to niebiesko-zielone piękno! A przed powrotem do domu, weszłyśmy jeszcze do knajpki na pyszne pierogi z wiśniami!
Jutro na kilka dni jadę do Wejherowa. Czas nareszcie, po długim okresie pandemicznych obostrzeń, zobaczyć się z moją Przyjaciołką! Juz się nie mogę doczekać!
Przyjemnego weekendu wszystkim życzę!


29 komentarzy:

  1. Uwielbiam skanseny, stare dworki, meble i przedmioty codziennego użytku " z duszą". Mogłabym dzis przenieść się do takiego domku :)
    Fajowa wycieczka! Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stare dworki mają duszę! Czy dałoby się w nich mieszkać obecnie, nie mam pewności!
      Macham!

      Usuń
  2. Ciekawie z Tobą pozwiedzać :) Też lubię wracać, do miejsc już kiedyś widzianych ale nie tak bardzo, jak do tych zupełnie nowych, na których jeszcze ma noga nie stanęła. Ten Krzyż Jezior na żywo musi robić jeszcze większe wrażenie. Miłego spotkania i weekendu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na nowe miejsca trzeba mieć środki i możliwości, a niekiedy jest to niemożliwe! Dlatego kręcąc się "wokół komina", można sobie pamięć odnowić, a i samemu sobie niespodziewajkę zrobić - np. wejść na 35 metrową wieżę! :-))))
      Serdeczności ślę!

      Usuń
  3. Dobrze, że wieża wciąż stoi, bo ostatnio jak byliśmy to była już w bardzo złym stanie technicznym . Faktycznie , ssporo zmian w skansenie. Buziol.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W trakcie wspinania się do góry, panowie stolarze ostro pracowali przy wymianie poszczególnych belek nośnych! Byli prawie pod pierwszą platformą! Pewnie do dzisiaj, wszystko już jest wymienione i trzyma jak należy!
      Buźka!

      Usuń
  4. Pięknie w skansenie, eleganckie pomieszczenia. Wspaniała wycieczka a widoki z wieży cudowne.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak! Siedziałyśmy na niej, jak jakieś sroki! Widoki nie do opisania! Było warto!
      Macham! :-)))

      Usuń
  5. Bardzo ciekawe miejsce. Też lubię skanseny. Wdrapywałam się na niejedną wieżę, ale nie jestem pewna czy miałabym odwagę dalej to czynić. Lubiłam spoglądać z góry na otoczenie. Jezioro Wdzydze a z takie głębokie !
    Dziękuję za ciekawą wycieczkę. Miłego pobytu u przyjaciółki :) Pozdrawiam :)
    Podróżniczka M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nigdy nie wiem, czy moja mózgownica pozwoli się wznieść nad poziomy wieży! Bywało, że na Wieżycy raz byłam na górze, a raz w połowie musiałam wrócić na dół!
      Info o głębokości Jeziora Wdzydzkiego jest z netu!
      Pozdrawianki! :-)))))

      Usuń
  6. Bardzo lubię skanseny, a ten naprawdę piękny, ciekawy. Lubię oglądać wnętrza, jak to kiedyś było. Gratuluję wejścia na samą górę, a nagroda była naprawdę cudna. :) Pozdrawiam, życzę cudnego weekendu i wspaniałego spotkania z przyjaciółką. :))))) <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat mieszkam w ciekawym miejscu, więc korzystam z tego ile się da!
      Spotkanie z Przyjaciółką, wiadomo, niezapomnianie! :-)))

      Usuń
  7. Ładne i ciekawe fotki, muszę się kiedyś wybrać chociaż bliżej siebie.Milego weekendu życzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo często nasze małe Ojczyzny są nam nieznane, a sięgamy w dal! Warto zatrzymać się w miejscu i zobaczyć, jak jest ciekawie!
      Serdeczności ślę!

      Usuń
  8. Chałupka z Osieka- do zamieszkania, całkiem współczesna. Wygląda jak domek wczasowy. I to otoczenie!...
    A w takiej klasie i ja się uczyłam...
    Ciekawe zdjęcia wybrałaś!
    Miłego spotkania! :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najdłużej byłyśmy w wiejskiej szkole! Prawie wszystko się zgadzało ze wspomnieniami z dzieciństwa! No, może woreczków do "klęczenia na grochu" nie było! :-))))
      Nie tylko ta chałupa z Osieka zbliżona niedawnym czasom, ale także to, co w niej się znajdowało! Wiele przedmiotów codziennego użytku zupełnie współczesne!
      Serdeczności!

      Usuń
  9. Ale kusisz, ale kusisz 😊 Lubię skanseny, a w nich zawsze najbardziej chyba szkoły, bo moi dziadkowie byli w latach 20. nauczycielami na wsi, w ramach niesienia kaganków oświaty:) Mieszkali w tzw. dawnej rządcówce i babcia uczyła 4 klasy, a dziadziu był kierownikiem większej szkoły, w niedalekim miasteczku. W opowiadaniach mojej mamy, to był raj. Udanego wypadu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kuszę, bo mam czym, zgodnie z zasadą, że "piękna nasza Polska cała"! :-))))
      Moi Rodzice też byli nauczycielami, a najpiękniejsze wspomnienia mam z ich nauczycielskiej pracy w Smętowie!
      Dziękuję! Wypad jak najbardziej udany! :-))))

      Usuń
  10. Zabrałaś mnie dziś bladym świtem na bardzo ciekawą wycieczkę.
    Dziękuję Ci bardzo :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała przyjemność po mojej stronie! Cieszę się, że Ci się podobało! :-))))

      Usuń
  11. Zafundowałaś, Fusilko, świetną wycieczkę. Bardzo lubię wszelakie skanseny i stare meble, i wiekowe drobiazgi. Mają duszę.
    Moc buziaczków 😘

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie jesteś odosobniona w tym stwierdzeniu! Skanseny to nie tylko dusza i wspomnienia, ale także historia! Nie tylko o życiu, ale i o Ludziach!
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  13. Wrócę tu jutro, żeby na spokojnie wszystko obejrzeć, bo cudne :) Buziaki!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz przychodzić kiedy tylko chcesz!
      Serdeczności slę!

      Usuń
  14. Miło się ogląda takie zadbane i uporządkowane miejsca związane z naszą historią.
    Bo Wielkiej Historii uczymy się w szkołach, ale o życiu codziennym naszych przodków szeroko się nie mówi...
    A w takim skansenie można się dowiedzieć, ale i zobaczyć na własne oczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłam mile zaskoczona! Przed kilku laty tak dobrze jak obecnie, to nie wyglądało! Za parę lat pewnie będzie lepiej!
      Macham serdecznie!

      Usuń
  15. Super wycieczka - dziękuję :)
    Miło oglądać świat z Twojego obiektywu - wspaniałe fotki. :)
    A taki kredens miała moja Babcia. :)
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  16. Och! A ja miałam wrażenie dejavu w szkole!
    Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
  17. Cudowne miejsce. Skanseny to swietna sprawa. Mozna sie na chwile przeniesc w czasie i zobaczyc jak dawniej zyli ludzie. Najlepsza edukacja. Bylam juz w kilku takich skansenach w Polsce :) jeszcze troche mi zostalo

    OdpowiedzUsuń