sobota, 3 października 2020

KOŁOBRZESKIE IMPRESJE!

Kołobrzeg już dawno za mną, ale nadal wspominam ten czas  z wielkim sentymentem. Z łezką w oku, of course! Niby to było sanatorium, ale tak po prawdzie , to mogę uważać ten dwutygodniowy pobyt jako wczasy! Sanatoryjnie to dwa zabiegi dziennie, plus wykupiona przeze mnie gimnastyka w basenie. Cała reszta to wycieczki, spacery, poznawanie miasta i okolicy!

Jedno z ważniejszych miejsc centrum miasta! Pomnik tysiąclecia i monumentalna katedra!

Świątynia z XIII w, jest najwspanialszym kołobrzeskim zabytkiem. Podczas walk o Kołobrzeg w 1945r, pełniła funkcję obronną. W 1979r, przywrócono świątyni funkcję kolegiaty. Wewnątrz pięcionawowej budowli znajduje się wiele cennych zabytków, m.in. odlany z brązu czterometrowej wysokości świecznik siedmioramienny z  XVIw. Na wieży kolegiaty znajduje się taras widokowy.



Blisko naszego miejsca pobytu , w rozległym parku - wspomnienie czasów II wojny św. - pomnik Sanitariuszki


Nasze sanatorium było tuż przy dworcu kolejowym. Wystarczyło tylko wyjść, skierować się na prawo, i skorzystać z windy lub schodów, aby przejść kładką na drugą stronę torów kolejowych!


26-metrowa wieża ciśnień z 1885r. z nową miejską siecią wodociągową. W górnej części zainstalowano zbiornik na wodę o pojemności 720 m sześć. Obecnie w wieży mieści się browar restauracyjny.


Poniżej gmach Biblioteki Publicznej


i Szkoła Muzyczna, a wcześniej łaźnia miejska


Fragment muzeum morskiego


Reduta Morast. Budowla obronna na północnym cyplu Wyspy Solnej, gdzie kanał drzewny łączy si ę z Parsętą. Zbudowano ją pod koniec XVIII w. aby broniła wejścia do portu. W jej sąsiedztwie funkcjonuje nowoczesna marina solna!

Most, który nocą jest przepięknie oświetlony!



Nie opalam się, zatem w sytuacjach, gdy moja Koleżanka smażyła się na olaży, ja wypożyczałam rower, i hajda!!! Oczywiście zaliczyłam niewielki wprawdzie fragment międzynarodowego rowerowego szlaku nadmorskiego R-10 Kołobrzeg-Podczele. To kołobrzeski Ekopark wschodu, z groblą oddzielającą słodkie wody użytku ekologicznego, z ostoją ptaków chronionych i cudnymi widokami!!!



W mieście, w samym centrum, można podziwiać przecudnej urody kamieniczki


 Poniżej wzniesiona w XIVw. Baszta Prochowa - czterokondygnacyjna. Jest ona jedyny ocalałym obiektem systemu obronnego miasta. Kiedyś mieściła się tu siedziba oddziału PTTK., którego długotrwałym szefem był Dziadek Frankowski


I znowu kamieniczki!



I Ratusz!


Bindaż bukowy! Szczerze powiem, że byłam zawiedziona tym widokiem! Chyba mało dba się o to miejsce. Natomiast pięknie zadbany jest Park Miłości, położony tuż obok!


Dzielnica apartamentowców!



Widok na miasto i plażę z kawiarni hotelu Arka


Fragment kołobrzeskiego portu


Jedna z wielu możliwości popływania w wodach Bałtyku


Molo

Widok z kawiarni na molo, na plażę


No i koniec wycieczki! Część fotek jest z pozycji roweru, część z rejsu statkiem wycieczkowym, a cała reszta, zwłaszcza ta miejska, z okien zamówionego, specjalnego pojazdu typu riksza! Miałam to szczęście, że trafił mi się naprawdę  obyty w temacie kierowca!

I to by było na tyle!

37 komentarzy:

  1. Fusilko! Ja mam w pamięci Kołobrzeg gdy poza ratuszem stał tylko kościół, a my (cioci dzieci) bawiliśmy się w ruinach. Pojechałam tam po wielu latach i mnie mogłam wyjść z podziwu, skąd się wzięły te śliczne kamieniczki... Przetańczyłyśmy z koleżanką wszystkie wieczory w - chyba - "Bałtyku"? W każdym razie widać było morze ... miałam wtedy 33 lata... Było bajecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kamieniczki przepiękne, jak z bajki! Chciałoby się tam zostać i chłonąć to piękno! Wcale się nie dziwię Twemu zachwytowi!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ach, jak miło przypomnieć sobie Kołobrzeg:) Pierwszy raz byłam tam w 1970 roku. Katedra stała sobie samotna na rozległej zielonej łące. potem w latach 80-tych zbudowano pierwsza uliczkę "w starym stylu", a w latach 90-tych całe "stare miasto". Wypiękniał Kołobrzeg bardzo. W słońcu na Twoich zdjęciach jest bardzo ciekawym miastem. I przyroda też piękna :) Ach, wybrać by sie tam... Ściskam Cię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak widzę i czytam, to jest co wspominać, zwłaszcza dawne wizyty w Kołobrzegu, i porównywać z tym, co teraz! Nie myślałam, że tak się "wstrzelę"! :-))))

      Usuń
  4. Moje miasto. Przyjemnie spojrzeć na nie z Twojej perspektywy. Kołobrzeg zachwyca nie tylko latem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O! Jak miło spotkać - chociaż wirtualnie - mieszkankę tego pięknego miasta, nad nie mniej cudnym Bałtykiem!

      Usuń
  5. Nie byłam i pewnie już nie będę. Dobrze, że- spacerując z Tobą- tu mogłam pozwiedzać.😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie mów nigdy! ;-)))) Ale póki co, spaceruj ile się da! Kołobrzeg jest tego warty! ;-))))

      Usuń
  6. Nie byłam, ale jak patrzę to widzę tylko morze,:) Morze, którego w tym roku nie widziałam.
    A te pomniki tysiąclecia z papieżem to chyba najbardziej szpecące elementy miast, bardzo nie lubię, bo nie mają ani wartości artystycznej ani niczego konkretnego nie przedstawiają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jestem taką podróżniczką, jak Ty Piranio, więc nie wiem, czy faktycznie tych pomników u nas w kraju tak dużo!
      Mnie zachwyciła katedra i przepiękne kamieniczki. No, i morze!

      Usuń
  7. Bardzo mi się Kołobrzeg podoba, byłam, zwiedzałam ale chętnie jeszcze raz to miejsce i okolice obejrzałam :) Mam równie fajne wspomnienia i z miłymi myślami pozdrawiam Cię serdecznie 🌺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się więc, że jeszcze raz możemy sobie wspólnie, wirtualnie pospacerować, po tym pięknym mieście! :-))))

      Usuń
  8. Wspaniała wycieczka.Budowle bardzo ciekawe ,wesołe.Mialas piękna wycieczkę rowerową.Pozdrawiam wietrznie i deszczowo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpozdrawiam jesiennie. Dzisiaj u nas nareszcie zaświeciło słońce. A jest ono zwłaszcza potrzebne, gdy się jedzie rowerem, co z wielka frajdą czyniłam na nad morzem!Macham!

      Usuń
  9. Fuscilko, dzięki za przypomnienie ciekawych miejsc w Kołobrzegu. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ proszę, proszę! Cała przyjemność po mojej stronie! :-))))
      Serdeczności ślę!

      Usuń
  10. Chętnie bym kiedyś odwiedziła to miasto :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż, pozostaje zaplanować i jechać! I mić nadzieję, że to będzie wspaniały czas!
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  11. Znam, pamietam, przypominam sobie... chyba tylko te apartamentowce nie? Piekne miasto. Bylam tam chetnie. A samo morze!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No widzisz, a ja dopiero teraz.
      Apartamentowce powstają od niedawna, i rosną jak grzyby po deszczu! Nie wiem, czy to na pewno jest dobre dla miasta!

      Usuń
  12. Byłam w Kołobrzegu i nawet kilka budowli udało mi się rozpoznać , ale tyle co Ty to jednak nie widziałam , nie miałam pojecia, że to takie ładne miasto.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam dużo czasu, aby sobie powędrować tu i tam. Kołobrzeg jest piękny i przyjazny turystom, warto tam jechać !

      Usuń
  13. Dziękuję za to wycieczkę!
    Byłem w Kołobrzegu, ostatnio, jakieś 20 lat temu - nie będę się tu rozpisywał, powiem tylko krótko - to kompletnie inne miasto niż to, które ja znałem!!!
    Jeszcze raz dziękuję! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem sobie dobrze powspominać! Przynajmniej można porównać "wczoraj i dzisiaj!"
      Pozdrawiam!

      Usuń
  14. Kiedy ja byłam w Kołobrzegu... chyba ponad 25 lat temu i kompletnie nic już nie pamiętam z tego wypadu :) Dziękuję za miły spacer i przywołanie wspomnień :)
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogłaś zatem odświeżyć pamięć i chociaż trochę poznać nowości! Miło mi, że mogłam sprawić Ci trochę radości!
      :-)))))

      Usuń
  15. Miło mi było pozwiedzać miasto , tym bardziej, że nigdy tam nie byłam.Sasiad mój był tam w sanatorium, przed niedzielą wrócił.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez byłam dopiero pierwszy raz, dlatego starałam się dobrze poznać to miasto! Mogłam się więc podzielić swymi wrażeniami!
      Serdeczności ślę!

      Usuń
  16. Słyszałam, że Kołobrzeg jest pięknym i ciekawym miastem. Ale nie przypuszczałam, że aż tak.
    Dziękuję za piękny spacer.
    Serdecznie pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że Cię to miasto zaciekawiło, no i że trochę w tym mojej zasługi! A może przede wszystkim Kołobrzegu!
      MACHAM!

      Usuń
  17. Dzieki za super relacje. To sa zupelnie mi nie znane tereny, tym chetniej poczytam/poogladam. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dawno, dawno temu... przejazdem :)
    Może kiedyś...
    Dzięki za wycieczkę. Miło było podziwiać z Tobą. :)
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też miło, że Tobie miło, i połaziłyśmy soboe razem wirtualnie! :-))))

      Usuń
  19. To molo pamiętam... A czy taki pan nadal sprzedaje tam ludziki z kapsli?
    Miło wspominam Kołobrzeg
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, nie zauważyłam pana z kapslowymi ludzikami!
      Ale sam Kołobrzeg też mile wspominam!
      Serdeczności!

      Usuń
  20. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń